Amazon in Nederland, tijd om over te stappen?
Misschien heb je het al gehoord: Amazon is voortaan in Nederland.
Je hebt dit al kunnen lezen op een aantal nieuws-websites, dus waarom heb je mij er dan niet eerder over gehoord? Nou, ten eerste omdat Apple Coach natuurlijk geen nieuws-website is. 😉
Maar ook: hoewel ik al vaak dingen heb besteld bij amazon.com, en bij de Duitse amazon.de, kon ik ook gewoon pas vorige week voor het eerst iets bestellen bij amazon.nl.
Dat wilde ik eerst gedaan hebben, voor ik het er over ging hebben. Natuurlijk is het maar één ervaring, maar toch kan ik nu wat meer delen.
Eerst: de conclusie
Laten we beginnen met de conclusie: moet je dingen bestellen bij amazon.nl?
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar op dit moment zou het nog niet mijn voorkeur hebben.
Normaal hoor je mij vooral over Bol.com en Coolblue, en dat heeft een goede reden: heel veel positieve ervaringen. Zowel bij mijzelf, als bij andere lezers. (En natuurlijk ook negatieve ervaringen, maar die vind je bij iedere winkel. De verhouding is hier gewoon goed.)
Amazon gaat ook in dit rijtje terecht komen, als zij de beste aanbieder zijn.
Maar tijdens mijn bestelproces waren er een paar dingen waar ik me aan stoorde.
Ten eerste: waar de meeste winkels je de tijd vertellen voordat jij het product binnen hebt, focust Amazon zich op de tijd voordat ze het versturen.
Pas vrij ver in het bestelproces zag ik dan dat het wel morgen verstuurd zou worden, maar toch pas eind april bij mij zou zijn!
Tja, het maakt mij niet zo veel uit of iemand het over vier weken verstuurt en het er dan in één dag is; of morgen verstuurt, maar dan vier werken onderweg is — het resultaat is dat het pas over vier weken bij mij is.
Daardoor moest ik steeds het bestelproces een stukje doorlopen om een echte datum te zien, en dan weer opnieuw beginnen. Erg onhandig.1
Hetzelfde geldt voor de verzendkosten die ook niet altijd duidelijk vermeld worden, totdat je echt al in het bestelproces zit. (Voor een groot deel zijn er overigens geen verzendkosten, maar soms kunnen de verzendkosten vrij hoog uitvallen op goedkope producten.)
Verder is het aanbod voor Apple-producten nog relatief laag bij Amazon, hoewel dit waarschijnlijk zal veranderen in de (nabije) toekomst.
Aanbiedingen bij Amazon.nl
Tegelijkertijd zijn er al best een paar leuke aanbiedingen te vinden.
Een paar van mijn favorieten:
De Sony WH-1000XM3 hoofdtelefoon voor 229 euro (hoewel deze ook in prijs gezakt is bij bol.com, naar 229 euro — de nieuwere WH-1000XM4 is bij beide winkels 329 euro op dit moment)
Een Nintendo Switch voor 325 euro. Leuk als je af en toe een spelletje wilt spelen, op je TV, of gewoon in je handen. (Momenteel zo'n 400 euro bij Coolblue.)
- En dan ook wel leuk, gelijk een spelletje er bij. Mario Kart is een prima optie voor jong en oud, en is bij Amazon zo'n 15 euro goedkoper dan bij bol.com.
Deze handige USB-C-hub van Belkin geeft je een SD-kaart-lezer, 2 extra USB-poorten, een aansluiting voor een netwerkkabel, en HDMI. Handig op bijvoorbeeld een MacBook Pro met USB-C.
En de USB-C-poort die het gebruikt, krijg je gewoon terug.
Niet alleen zijn er deze aanbiedingen, ze hebben sowieso vaak lagere prijzen. De vraag is natuurlijk wel… Hoe doen ze dat? Gaat dat ten koste van medewerkers? Willen ze gewoon alle concurrentie de markt uit drukken, en de prijzen verhogen als ze een monopoly hebben?
Dat zijn vragen waar ik geen antwoord op heb, maar wel iets om over na te denken.
Amazon Prime
En dan is er nog Amazon Prime. Het lijkt in eerste instantie een beetje op het bol.com Select-programma, waar je gratis verzending krijgt op producten — ook voor "dezelfde dag in huis" en onder de 20 euro.
Maar Amazon Prime biedt je meer: je krijgt ook Amazon Prime Video, vergelijkbaar met Netflix of Apple TV+.
Je kunt het 30 dagen gratis uitproberen, daarna is het € 2,99 per maand.
Als je van plan bent regelmatig te bestellen bij Amazon, of films en series wilt kunnen kijken via Prime Video, is dit best een goede deal.
Nu moet ik eerlijk zeggen: ik kijk net nog een keer, en nu worden beide datums vermeld. Wat mij betreft wel met te veel focus op de verzend-datum, in plaats van de aankomst-datum. ↩︎