AppleCare+: wat is het, heb ik het nodig, en hoe krijg ik het?


09.11.2023

AppleCare+. Wanneer je een nieuw Apple product — zoals een Mac, iPhone, iPad of Apple Watch koopt — word je waarschijnlijk gevraagd of je de uitgebreide garantie wilt afnemen.

Maar wat is AppleCare+ nu echt? Wat is het verschil tussen AppleCare en AppleCare+? En heb je het nodig?

Die eerste twee vragen zijn een stuk makkelijker te beantwoorden dan de laatste.

In dit artikel lees je het antwoord op al die vragen, en ook leer je hoe en wanneer je AppleCare(+) kunt aanschaffen.

Als je er gebruikt van wilt maken natuurlijk, want we kijken ook naar alternatieven.

Wat is AppleCare?

Laten we beginnen met de eerste vraag: wat is AppleCare?

AppleCare is een extra garantie die je bij kunt kopen via Apple. Dit biedt je de volgende voordelen:

  • Telefonische ondersteuning: je krijgt twee jaar lang hulp van Apple*, in plaats van de eerste 60 dagen;
  • Dekking voor accessoires als muizen, toetsenbord en adapters (let op: alleen als je het tegelijk koopt met je Mac);
  • Dekking voor slijtageonderdelen: batterijen, geheugen en harde schijven (als je iPhone bijvoorbeeld onder 80% maximum capaciteit raakt);
  • Een extra jaar garantie: dus 2 jaar op de iPhone en iPad, en 3 jaar op de Mac (in plaats van respectievelijk 1 en 2 jaar);
  • Ook gedekt tegen ongelukjes (maximaal twee schadegevallen), als je bijvoorbeeld een kop koffie over je MacBook laat vallen;
  • Verlies en diefstal: tegen een extra vergoeding kun je ook nog eens gedekt zijn tegen verlies of diefstal. Dit geldt op dit moment alleen voor de iPhone.

Er is in de meeste gevallen voor elk incident wel een eigen risico van ten minste € 29,- (iPods en schade aan het scherm bij een iPhone), tot wel € 259,- (bij de Mac).

* Houd er rekening mee dat de vragen alleen over directe Apple-producten kunnen gaan. Als je bijvoorbeeld een vraag hebt over je gekoppelde NAS, of iets als Google Maps, kan AppleCare je daar niet mee helpen.

Voor dat soort vragen kun je beter een Apple expert inhuren, die ook kan helpen met dingen die niet 100% Apple zijn. (En ja, ik ben zo iemand. 😉)

Een iPhone met een barst er in

Je iPhone lelijk gevallen? AppleCare+ zou dit scherm vervangen voor maar 29 euro.

Wat is het verschil tussen AppleCare en AppleCare+?

AppleCare en AppleCare+ werden eerst een tijdje allebei verkocht, waarbij “gewoon” AppleCare goedkoper was, maar niet dekte tegen ongelukken.

Nu kun je alleen nog AppleCare+ kopen voor de iPhone, waar je dus ook gedekt bent tegen ongelukken.

Bovendien is er nu "AppleCare+ met diefstal en verlies", wat dus — zoals de naam al zo mooi duidelijk maakt — beschermt tegen verlies of diefstal.

Ik zal in dit artikel voornamelijk spreken over “AppleCare”, ook wanneer het eigenlijk “AppleCare+” betreft.

Wat kost AppleCare?

De kosten hier voor liggen tussen de 15 en 529 euro. (Technisch gezien is er een AppleCare-product van ruim 20.000 euro, maar dat is niet bedoeld voor consumenten.)

De prijs is afhankelijk van het product waarvoor je AppleCare wilt afsluiten.

Wanneer je AppleCare afsluit kun je kiezen of je dat wilt doen voor een vaste periode (2 jaar bij iPhone, 3 jaar bij Mac) of per maand (iPhone en iPad) of per jaar (Mac) wilt betalen.

Je kunt AppleCare+ soms ook los kopen via webwinkels als Bol.com, waar ze soms net wat goedkoper dan Apple.com uitkomen.

De kosten van AppleCare brengen we hier onder in beeld.

Let op dat ik voor de nieuwprijzen ben uitgegaan van direct kopen bij Apple (ze zijn vaak voordeliger bij winkels als bol.com, Coolblue, en MediaMarkt).

Verder gebruik ik even de prijzen voor "eenmalige aanschaf", omdat dat iets makkelijker is hier. Voor de kosten per maand kun je redelijk delen door 24 (iPhone, iPad) of 36 (Mac), en daar een beetje bij optellen.

Ten slotte ben ik uitgegaan van het "basismodel". Het is daarom ook altijd belangrijk om te kijken naar je specifieke eigen apparaat.

Kijken we bijvoorbeeld naar een iPhone 15: die is verkrijgbaar vanaf 969 euro. AppleCare kost 229 euro voor 2 jaar. (Inclusief dekking tegen diefstal en verlies, waar dit vooral relevant is. Anders is AppleCare 169.)

Neem je de versie van 512GB kost de iPhone 15 ineens 1349 euro (380 euro meer), maar AppleCare nog steeds 229 euro.

Goed, dat gezegd hebbende… De kosten per apparaat, bij een eenmalige aanschaf:

  1. Kosten AppleCare iPhone
  2. Kosten AppleCare iPad
  3. Kosten AppleCare Apple Watch
  4. Kosten AppleCare Mac
  5. Kosten AppleCare (overig)

Kosten AppleCare iPhone

ProductKosten AppleCare+Incl. verlies en diefstalAanschafprijs
iPhone 15 Pro Max€ 229€ 299€ 1479
iPhone 15 Pro€ 229€ 299€ 1229
iPhone 15 Plus€ 199€ 269€ 1119
iPhone 15€ 169€ 229€ 969
iPhone 14 Plus€ 199€ 269€ 969
iPhone 14€ 169€ 229€ 869
iPhone 13€ 169€ 229€ 749
iPhone SE€ 89€ 149€ 529

Verder is er een eigen risico, afhankelijk van de schade:

  • Schade aan het scherm of het glas aan de achterkant: € 29
  • Overige schade: € 99
  • Diefstal of verlies: € 129

Je ziet bij de iPhones dus dat het maximale bedrag voor AppleCare 299 euro is (of € 299 inclusief bescherming tegen diefstal), en dat het bedrag lager is voor goedkopere iPhones.

Voor de iPhone SE is het nog niet de helft: 89 euro (€ 149 met verzekering tegen diefstal).

Kosten AppleCare iPad

ProductKosten AppleCare+Aanschafprijs
iPad Pro (12,9-inch)€ 159€ 1469
iPad Pro (11-inch)€ 139€ 1069
iPad Air€ 89€ 789
iPad (10e generatie)€ 79€ 589
iPad (9e generatie)€ 79€ 439
iPad Mini€ 79€ 659

Een voordeel van AppleCare bij de iPad is dat het ook gelijk dekking biedt voor de Apple Pencil, met een eigen risico van 29 euro.

Het eigen risico op de iPad zelf is 49 euro.

Kosten AppleCare Apple Watch

ProductKosten AppleCareEigen risicoAanschafprijs
Apple Watch Ultra 2€ 109,-€ 75,-€ 899,-
Apple Watch Series 9€ 89,-€ 65,-€ 449,-
Apple Watch SE€ 65,-€ 65,-€ 279,-

Als je de Apple Watch regelmatig gebruikt tijdens het sporten, en zeker als je wat extremere sporten doet, kan het best verstandig zijn om AppleCare+ aan te schaffen.

Zelfs op de Apple Watch Ultra, die er op zich op gebouwd is, heb ik het toch maar gedaan. Ik sport regelmatig buiten, en omdat ik dan ook regelmatig met stenen loop te sjouwen of in bomen klim (dank je wel, Teun) vind ik het de €5,- per maand het wel waard voor een apparaat van 900 euro.

Kosten AppleCare Mac

ProductKosten AppleCareAanschafprijs
MacBook Air 13-inch (M1)€ 199€ 1218
MacBook Air 13-inch (M2)€ 219€ 1299
MacBook Air 15-inch€ 249€ 1599
MacBook Pro 14-inch€ 299€ 2029
MacBook Pro 16-inch€ 429€ 3049
iMac€ 179€ 1619
Mac mini€ 119€ 719
Mac Studio€ 179€ 2429
Mac Pro€ 529€ 8399

Het eigen risico bij de Mac is 99 euro voor schade aan je scherm, of de externe behuizing. Is de schade anders? Dan is je eigen risico 259 euro.

Kosten AppleCare (overig)

ProductKosten AppleCareEigen risicoAanschafprijs
Pro Display XDR€ 499€ 99 / € 259€ 5499
Apple Studio Display€ 139€ 99 / € 259€ 1779
AirPods€ 39€ 29€ 149
AirPods Pro€ 39€ 29€ 279
AirPods Max€ 59€ 29€ 579
Apple TV€ 29€ 15€ 169
HomePod€ 39€ 29€ 349
HomePod mini€ 15€ 15€ 109

Bestellen via Apple.com kan voor alle producten via deze link: https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/

Kosten reparatie zonder AppleCare

De kosten voor een reparatie zonder AppleCare zijn natuurlijk ook belangrijk in dit geval.

Nu kunnen die nog al verschillend zijn per product, en per reparatie.

Heb je bijvoorbeeld een barst in je scherm op een iPhone 15 Pro? Dan zijn de kosten 400 euro zonder AppleCare.

Maar had je diezelfde barst gehad op een iPhone 13, waren de kosten 340 euro.

En veel andere kosten aan een iPhone 15 Pro zijn het dubbele: daar betaal je 800 euro voor.

Je kunt op de website van Apple een schatting aanvragen voor reparatiekosten.

Rekenvoorbeelden voor AppleCare

Laten we even kijken naar een paar rekenvoorbeelden om te zien wanneer appleCare voordelig is.

Rekenvoorbeeld 1: iPhone met een barst in het scherm

Je hebt je iPhone 15 laten vallen, en er zit een barst in je scherm. Wat gaat dat kosten?

Zonder AppleCare+ zijn de kosten in dit geval € 338,99. (Aangenomen dat je de reparatie door Apple laat doen natuurlijk, reparatiekosten van derde partijen kunnen totaal anders zijn.)

Had je wel AppleCare gehad? Dan waren de kosten € 29.

Maar, dan had je dus ook al AppleCare aangeschaft van te voren. De totale kosten waren dus 229 + 29 = 258 euro.

Met AppleCare bespaar je dus 80 euro.

Aan de andere kant: voor 60 euro had je ook een hoesje kunnen kopen om je iPhone te beschermen.

Een goed hoesje voor je iPhone kan ook al veel schelen

Een goed hoesje voor je iPhone kan ook al veel schelen

Rekenvoorbeeld 2: meerdere reparaties

Je tas zat niet zo goed dicht als je dacht, en je iPad valt er zo uit terwijl je van de fiets stapt. (Dit is mij overkomen…)

Gevolg is dat je iPad goed kapot blijkt te zijn. Wat gaat dat kosten?

Uitgaande van een 10e generatie iPad zijn de kosten rond de 400 euro. (Exacte kosten verschillende op basis van de schade.)

Met AppleCare was het € 49,- geweest, en € 79 voor het afsluiten van AppleCare.

Totale kosten waren dan dus € 128,-.

Het verschil is nu al meer dan 250 euro.

Maar stel nu dat dit je gewoon nog een keer overkomt.

Een tweede reparatie brengt je totaal op 800 euro (meer dan de iPad gekost heeft…), terwijl het totaal met AppleCare (49 + 79 + 79) 207 euro was geweest.

Dat is een verschil van zo'n 600 euro — daar kun je gewoon nog een extra iPad van kopen!

Als je dus niet zo'n stevige tas hebt is AppleCare zeker aan te raden. 😉

Heb ik AppleCare nodig?

We kunnen de kosten natuurlijk op allerlei manieren presenteren, maar de vraag is uiteindelijk: heb je echt AppleCare+ nodig?

Dat antwoord zal voor iedereen anders zijn, en is een persoonlijke afweging.

Om je zo goed mogelijk te helpen de juiste keuze te maken geef ik hier een aantal punten om mee te nemen in die afweging.

Ik heb toch sowieso recht op garantie?

Wellicht weet je ook al dat je sowieso recht hebt op twee jaar garantie volgens de Europese regelgeving. Apple weet dit ook, en erkent dit ook. De voordelen van AppleCare zijn extra, en versoepelen het proces soms ook.

Dat je recht hebt op de garantie betekent namelijk niet altijd dat je het ook zo maar gelijk krijgt, dus je zult misschien een boze brief moeten sturen of een aantal telefoontjes moeten doen.

Dit is een probleem wat je niet hebt met AppleCare, waarbij je gewoon direct geholpen wordt zonder gedoe. Je betaalt dus ook een beetje voor de “luxe” om zonder gedoe geholpen te worden.
(Je zou kunnen zeggen dat zonder gedoe geholpen worden geen luxe zou moeten zijn, maar dat is een aparte discussie. 😉)

Verder is de snelle toegang tot de servicedesk van Apple natuurlijk een voordeel.

Ongelukjes worden voordelig geregeld

Ben je bang dat je je iPhone laat vallen en het scherm breekt? Ongelukjes vallen nooit onder gewone garantie, dus daar kan de verzekering van AppleCare+ je helpen.

€ 29,- voor een vervangend exemplaar is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan het scherm laten vervangen, of zelfs een nieuwe telefoon te moeten kopen.

Bovendien hoef je zo niet de afweging te maken of je bij een derde partij gaat (waar de kwaliteit op langere termijn altijd maar de vraag is), of gewoon bij Apple zelf.

AppleCare beschermt niet tegen verlies en diefstal

Een belangrijk nadeel aan AppleCare is dat je niet verzekerd bent tegen verlies of diefstal.

Een uitzondering hierop is de uitgebreide versie, die er alleen voor de iPhone is, met specifiek dekking voor deze zaken.

Maar dit geldt dus niet voor de iPad, Apple Watch, Mac, Apple TV, et cetera.

En hoewel de kans op diefstal bij een iPhone waarschijnlijk het grootst is, kan je laptop natuurlijk ook gewoon uit je tas gestolen worden.

Als dat je grootste zorg is, is AppleCare niet de juiste keuze voor jou.

Je zou dan wel kunnen kijken naar alternatieven voor AppleCare.

Zou iemand inbreken en je Mac stelen, ben je niet verzekerd via AppleCare+. Je inboedelverzekering dekt dit waarschijnlijk wel.

Zou iemand inbreken en je Mac stelen, ben je niet verzekerd via AppleCare+. Je inboedelverzekering dekt dit waarschijnlijk wel.

AppleCare maakt je reparatie sneller

Wanneer je erg afhankelijk bent van je Apple apparatuur is er nog een extra voordeel: het wordt supersnel geregeld.

Dankzij express levering kun je nog dezelfde dag alweer verder werken, waarbij goede backups natuurlijk wel benodigd zijn.

Bij de Express Replacement-service krijg je eerst een ander model opgestuurd. Je stuurt jouw oude model terug als je de nieuwe hebt, en zit nooit zonder.

Je computer heeft een hogere restwaarde (bij tweedehands verkoop)

Een laatste voordeel duikt op wanneer je je Mac tweedehands wilt verkopen: een Mac met garantie, en zeker met AppleCare+, levert over het algemeen meer geld op. Soms zelfs meer dan de AppleCare oorspronkelijk gekost heeft.

Natuurlijk geldt hetzelfde voor de tweedehands verkoop van iPhones en iPads.

Hoe ga jij met je (Apple) spullen om?

Een open deur misschien, maar toch wel de moeite om even over na te denken: hoe ga je met je spullen om?

Je hebt hier natuurlijk mensen aan beide kanten van het spectrum: er zijn mensen die hun iPhone zonder hoesje in dezelfde broekzak als sleutels stoppen. En ik heb mensen een MacBook Pro zien dragen door 'm vast te houden bij het scherm.

Val je in die categorie? Dan is AppleCare+ waarschijnlijk wel verstandig.

Andere mensen vinden het al eng om hun nieuwe iPhone uit het doosje te pakken en direct in het hoesje te plaatsen. Of zetten de screen protector er zelfs al op voor de iPhone het hoesje uit is.

In zo'n geval heb je misschien minder behoefte aan AppleCare.

Waar jij valt op dit spectrum bepaalt voor een redelijk deel of je AppleCare kunt gebruiken.

Je betaalt natuurlijk min of meer voor de claims van mensen uit de eerste categorie, ook als jij zelf heel voorzichtig bent.

iPhone hangt aan een lightning-kabel

Wordt jouw iPhone regelmatig alleen gered door een kabeltje? Overweeg dan AppleCare

In wat voor omgeving gebruik je je Apple producten?

Een iPad die vooral op je salontafel ligt zal misschien niet zo snel iets overkomen. Gebruik je die zelfde iPad om dagelijks inspecties te doen op bouwplaatsen? Dan is de kans op schade toch al snel groter.

Daarom is de omgeving waarin je je producten krijgt ook erg belangrijk. Ook al ben jij misschien voorzichtig, er zijn gewoon plekken waarin je eerder schade zult krijgen aan je producten.

Dus, heb jij AppleCare nodig?

Uiteindelijk heb je AppleCare waarschijnlijk niet nodig, maar kan het je wat sneller op weg helpen en een beetje extra zekerheid bieden. Of dat het bedrag waard is, hangt af van je eigen situatie en hoe je de apparaten gebruikt.

Ik heb het bijvoorbeeld wel afgesloten voor mijn desktop Mac, ook al verwacht ik niet dat daar snel iets mee zal gebeuren. (Hij staat op één plek, en water houd ik er wel een stukje vandaan.)

Als er wel iets mee gebeurt heb ik echter een probleem, en wil ik gewoon zo snel mogelijk geholpen worden.

Voor mij was dat het geld dus waard.

Kan ik AppleCare altijd kopen?

Wanneer kun je AppleCare+ aanschaffen?

De makkelijkste weg om AppleCare te regelen voor je nieuwe Apple apparaat, is het direct te regelen bij de aankoop.

Zowel in de fysieke winkels, als de meeste online verkopers, kun je gelijk opgeven dat je AppleCare er bij wilt hebben.

Heb je dat niet gedaan, maar wil je het nu alsnog? Meestal kun je dat prima regelen, al wordt er dan wel een (automatische) test gedaan om te zien of je apparaat nog in orde is. (Je kunt AppleCare+ niet afsluiten op iets wat al kapot is.)

Bij aankoop van een Mac of Apple TV heb je een jaar de tijd (gerekend vanaf de aankoopdatum) om AppleCare Protection Plan aan te schaffen. Voor iPads, iPhones, iPods en Apple Watches is dit slechts 90 dagen.

De AppleCare(+) garantie geldt vervolgens vanaf de aankoopdatum van AppleCare.

Op de website van Apple kun je aan de hand van je serienummer controleren of je nog in aanmerking komt voor AppleCare.

Op de Mac vind je je serienummer door op het -menu te klikken (linksboven in je scherm), gevolgd door Over deze Mac. Hier vind je het serienummer in het scherm.

Op de iPhone, iPad en Apple Watch ga je naar de Instellingen app en vind je het onder Algemeen -> Info.

Een Mac die in aanmerking komt voor AppleCare

Een Mac die in aanmerking komt voor AppleCare

Hoe koop ik AppleCare?

Wanneer je AppleCare niet direct hebt aangeschaft in de winkel kun je dit achteraf doen.

Voor de Mac kun je dit los kopen bij verschillende winkels, waaronder Apple zelf.

Tegenwoordig is het echter lastiger om de juiste AppleCare-producten nog los te vinden. Het is dan vaak makkelijker om direct te bestellen via Apple.

Om AppleCare te bestellen kies je dan één van de volgende methodes:

  • Online bestellen bij Apple.com aan de hand van je serienummer;
  • Binnen 30 dagen naar een Apple Store gaan, met aankoopbewijs, waar je Apple geïnspecteerd zal worden door een medewerker;
  • Via de app Instellingen op je iPhone of iPad, of Systeeminstellingen op de Mac. Onder “Algemeen”, en vervolgens “Info”, vind je daar mogelijk een knop om AppleCare+ te bestellen. Deze knop is alleen aanwezig als die iPhone nog recht heeft op AppleCare.
  • Bel naar 0800 020 1581, waar je zelf een test moet uitvoeren en het aankoopbewijs moet overleggen. Deze optie kun je gebruiken in de eerste 60 dagen na aankoop. (Liever bellen om informatie in te winnen, en niet gelijk te bestellen? Bel dan 0800 0200 570)

Je AppleCare status controleren

Om te controleren of je AppleCare nog kunt bestellen, of in te zien of AppleCare nog actief is dien je je serienummer in te geven op een website van Apple.

Ook als je een tweedehands product koopt waarvan gezegd wordt dat er AppleCare op zit kun je deze website gebruiken om dat te controleren.

De controle kan via https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/.

iPhone met de mogelijkheid om AppleCare aan te schaffen

iPhone met de mogelijkheid om AppleCare aan te schaffen

Het serienummer van je apparaat vind je op de Mac onder het Apple-menu bij Over deze Mac. Op iOS zie je dit in de app Instellingen onder Algemeen en dan Info.

Op sommige modellen zie je hier bij “Info” ook direct zien of deze iPhone / iPad nu al AppleCare+ heeft, en tot wanneer.

Een iPhone 11 Pro Max met AppleCare+ die verloopt op 14 oktober 2021

Een iPhone met AppleCare+ kan deze datum aangeven in de Instellingen app

Alternatieven voor AppleCare

Wil je geen gebruik maken van AppleCare+? Om allerlei redenen kan het logischer zijn om iets anders te gebruiken.

Gelukkig zijn er ook verschillende alternatieven voor AppleCare.

Verzekering in plaats van AppleCare

Zo kun je voor je iPhone meestal een verzekering afsluiten bij de provider (deze zijn vaak wel erg duur), of via de telefoonwinkel.

Apple Premium Resellers als Amac verkopen hun eigen verzekering met een naam als “iCare”. Dit loopt dan vaak weer via een derde partij voor je claims en reparaties moeten bij de Amac.

De kosten van zo’n verzekering liggen vaak rond de 10 à 15 euro, wat duurder uit kan vallen dan AppleCare.

Ook je “gewone” verzekering, zoals een (uitgebreide) inboedelverzekering of kostbaarhedenverzekering kan in sommige gevallen al genoeg schade dekken.

Informeer daarom altijd even bij je verzekeraar wat de opties en voorwaarden zijn.

Met name bij diefstal is het altijd goed opletten. Zo moet inbraak vaak aangetoond kunnen worden, of zelfs letsel. Dit betekent dat je mogelijk wel een schadevergoeding voor je iPhone krijgt als een overvaller je ook nog een harde klap tegen je hoofd geeft, maar niet als ze alleen je iPhone uit je broekzak pakken.

De andere kant is dat een verzekeraar die hier makkelijker mee is waarschijnlijk hogere premies levert, omdat dit natuurlijk extreem fraudegevoelig is. Op die manier betaal jij als eerlijke gebruiker mee voor de fraude van een ander.

Of dat de moeite waard is zul je zelf af moeten wegen.

Uitgebreide garantie bij Apple verkopers

Ten slotte kun je kijken naar het garantiebeleid van bepaalde winkels. Sommige websites, zoals de MediaMarkt en Amac, bieden zelf langere garantie dan Apple doet.

Informeer wel altijd goed naar de huidige voorwaarden voor je een aankoop doet, want dit kan nog wel eens plots teruggedraaid worden.

Verzekeringen of AppleCare?

  • Veel verzekeringen zijn niet geldig in het buitenland, wat AppleCare wél is;

  • Een belangrijk nadeel aan AppleCare is dat het niet beschermt tegen verlies of diefstal, wat andere verzekeringen juist wel hebben.

    Voor de iPhone is er een aparte AppleCare+ versie die ook dekt tegen diefstal;

  • Verzekeraars mogen je een “refurbished” (tweedehands, maar goed nagekeken) toestel leveren bij een claim. Via AppleCare+ heb je recht op een nieuw toestel.

Zo heeft iedere optie natuurlijk eigen voor- en nadelen, en kun je zelf kijken wat het beste bij jou past. Afhankelijk van je wensen kan dat AppleCare zijn (snel geregeld, altijd goede service, maar kost wat meer) of gewoon je bestaande verzekering een beetje uitbreiden.

Conclusie: AppleCare, doen of niet?

Een echte conclusie is lastig. Het is een persoonlijke keuze, en hangt af van allerlei factoren.

Uiteindelijk is een belangrijke vraag "denk je dat het kapot gaat?", en dat is toch altijd moeilijk in te schatten.

Dat geldt voor AppleCare, voor je auto, je huis… Wat voor verzekering dan ook.

Hopelijk heb je met behulp van dit artikel een goed overzicht van de redenen om het wel of niet te kiezen, en kun je zelf besluiten of het voor jouw situatie nuttig is.


Martijn Engler, Apple expert

Hey, ik ben Martijn en al meer dan 10 jaar "de Apple Coach". Expert op het gebied van alles wat met Apple te maken heeft: Macs, iPhones, iPads, en meer.

meld je nu aan voor je gratis sneltoetsen spiekbriefje