Vensterbeheer op de iPad
Tekst van de video
Martijn van Apple Coach hier!Sinds iPadOS 26 kun je op de iPad vensters hebben, vergelijkbaar met de Mac en natuurlijk met Windows.
Dus voor die tijd, als ik hier Safari zou openen, dan neemt Safari gewoon het hele scherm in, zoals je dat nu ziet.
En als ik dan terug ga naar het thuisscherm, en ik open Foto's, dan neemt Foto's nu het hele scherm over.
Maar sinds iPadOS 26 kun je het dus ook zó hebben.
We zien een stuk Safari, en een stuk Foto's.
Sommige mensen hebben hier lang op gewacht.
En aan de andere kant krijg ik van sommige mensen de vraag waarom iPad apps ineens zo klein op het scherm komen.
Dus in deze video wil ik je kort laten zien hoe dat dan zit.
Hoe kun je dit aanpassen en wat zijn je opties?
We doen dit in de app Instellingen.
En dan ga je naar Multitasking en Gebaren.
Hier zie je dat we drie opties hebben.
Schermvullende apps, apps in vensters en Stage Manager.
De eerste, schermvullende apps, is hoe de iPad eigenlijk altijd al werkt.
Eén app tegelijk, die neemt het hele scherm in.
En als je iets anders wilt, ga je gewoon naar het thuisscherm en kies je hier iets anders.
Er zijn nog andere opties.
Dus je kunt bijvoorbeeld een stukje omhoog vegen voor een overzicht van je actieve apps en er dan weer eentje uitkiezen.
Maar in principe is het gewoon een heel eenvoudig te volgen proces.
Gaan we dan even terug naar de instellingen.
Dan zie je de volgende optie: Apps in vensters.
En dan zie je hier eerst niets gebeuren eigenlijk.
We kunnen ook gewoon nog terug naar het thuisscherm.
En we kunnen Safari hier openen.
En het ziet er eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde uit.
Maar, we kunnen nu hier rechtsonder aan dat hoekje slepen.
En ineens wordt het kleiner.
En zo kunnen we dat dus zelf een beetje vormgeven.
Net als je dat bijvoorbeeld ook op de Mac kunt.
Je kunt het hier ook aan de bovenkant vastpakken en dan verslepen.
Maar openen we nu bijvoorbeeld Foto's.
Dan zie je toevallig ook weer, dat neemt het hele scherm over.
Want dat kan dus gewoon nog steeds.
Maar hier slepen we een beetje aan dat hoekje.
En nu zie je Safari daar een stukje achter staan.
Dus maken we Foto's nog wat kleiner.
We zetten het een beetje aan de kant.
En je hebt ze nu allebei redelijk in beeld.
Tik op dat stukje van Safari.
En Safari komt weer naar voren.
En wil je dat het weer je hele scherm vult zoals eerst ook was.
Tik je linksboven op die gekleurde bolletjes.
En dan op het groene knopje.
Nu is Safari specifiek weer een volledig scherm.
Maar, gaan we terug naar Safari.
Maar, gaan we terug naar het thuisscherm.
Foto's.
Dat is dus nog steeds een los, kleiner venster.
Ook hier valt nog veel meer te zeggen.
Je kunt ook meerdere vensters van dezelfde app hebben bijvoorbeeld.
Maar het wordt allemaal een beetje veel voor deze video.
Ik wil je hier gewoon even snel de verschillen laten zien.
Ten slotte is er dan nog Stage Manager.
Stage Manager lijkt een beetje op de vorige.
Maar hiermee maak je groepjes.
Dus je hebt bijvoorbeeld een groepje van Mail samen met Safari.
En je hebt daar ook een groepje van Foto's samen met Muziek.
Of misschien heb je zelfs meerdere Safari-vensters.
Waarvan één in de groep van Mail zit.
En één hier bij dat groepje van Foto's.
En zolang je genoeg ruimte overlaat aan de linkerkant kun je die set zien staan.
En daar tussen wisselen door te tikken op degene die je naar voren wilt halen.
En de grote vraag met dit soort dingen is dan vaak: welke moet je kiezen?
En daar is niet echt één antwoord op.
Omdat het er erg van afhangt wat je zelf prettig vindt werken.
Ook is werken in vensters bijvoorbeeld fijner om te doen op een grote iPad Pro, dan op de iPad mini.
Of misschien heb je een iPad vooral om gefocust te kunnen zijn op één ding.
En wil je daarom juist alles schermvullend houden.
En dat zijn dus gewoon persoonlijke keuzes.
Dus experimenteer gerust.
Het is uiteindelijk niet meer dan een simpele instelling die je op ieder moment kunt veranderen.
Nu je in ieder geval weet waar je dan moet zijn.
Dit was even een korte blik op de mogelijkheden.
Je hebt misschien al gezien bij Instellingen dat er nog meer opties zijn.
Zeker als je voor de App vensters of voor Stage Manager gaat.
Is er eigenlijk nog van alles te vertellen.
En daarom hebben we in de Apple Coach Academie een cursus die helemaal over dit onderwerp gaat.
Dus als je nog geen lid bent, dan kun je dat worden via de link hieronder: applecoachacademie.nl Of simpelweg "deaca.nl" Als je geen zin hebt om veel te typen.
En dan krijg je gelijk toegang tot alle cursussen die daar staan.
Dus niet alleen voor de iPad.
Maar ook voor de Mac en de iPhone.
En natuurlijk ook niet alleen over vensters.
Hoewel we die dus ook hebben.
Maar uiteenlopend van basis-onderwerpen als: "Hoe gebruik ik mijn computer?" En "hoe werkt Foto's?" Tot geavanceerde thema's.
zoals digitale veiligheid, iCloud, en nog veel meer.
Dus als je deze video nou leuk vond.
Een paar dingetjes.
Ten eerste: even op het duimpje hieronder klikken.
Kost je niets, maar dan weet ik wel dat iemand er wat aan gehad heeft.
Abonneren kan daar ook gelijk.
En dan weet je het als er nieuwe Apple video's zijn.
En als je dus nog meer wilt weten over de iPad.
Of over de iPhone.
De Mac.
Of meer Apple-gerelateerde onderwerpen.
Dan kun je ook nog terecht in de Apple Coach Academie.
Voor nu was dit het weer dan.
Tot de volgende keer.
Sinds iPadOS 26 hebben we de optie om op de iPad vensters te gebruiken, vergelijkbaar met de Mac. Voor sommige mensen een hele uitkomst, en voor andere mensen een "waarom is alles ineens zo klein?".
In deze video laat ik je zien hoe je zelf kunt kiezen welke methode je gebruikt, en hoe je dat vervolgens in de praktijk kunt inzetten.
Vensters op de iPad sinds iPadOS 26
Sinds iPadOS 26 kun je op de iPad werken met vensters, vergelijkbaar met vensterbeheer op de Mac, of op Microsoft Windows.
Eerste werkte de iPad eigenlijk simpeler: je opent een app, en die neemt gewoon je hele scherm in.
Open je bijvoorbeeld Safari, dan is je hele iPad nu Safari.
Ga je terug naar het thuisscherm, en open je Foto's, dan neemt Foto's vervolgens het hele scherm over.
Sinds iPadOS 26 kun je het ook anders inrichten. Je kunt nu bijvoorbeeld tegelijk een deel van Safari én een deel van Foto's op je scherm zien staan.
Vensterbeheer instellen op de iPad: een keuze
Dit moet je eerst inschakelen:
Open de app
Instellingen;Ga aan de linkerkant naar
Multitasking en gebaren;Kies uit één van de opties:
- Schermvullende apps ("klassieke stijl")
- Apps in vensters
- Stage Manager
Optie 1: Schermvullende apps
De eerste optie, Schermvullende apps, is hoe de iPad eigenlijk altijd al werkte.
Eén app tegelijk, die het hele scherm inneemt. Wil je iets anders doen, dan ga je terug naar het thuisscherm en kies je daar een andere app.
Er zijn ook wel andere manieren om te wisselen: veeg bijvoorbeeld een stukje omhoog vanaf de onderkant van het scherm voor een overzicht van je actieve apps. Daar kun je vervolgens een app uit kiezen.
Maar in principe is het heel eenvoudig: één app neemt heel je iPad in, en dat is alles.
Optie 2: Apps in vensters
De tweede optie is Apps in vensters.
Dit werkt dus meer zoals de Mac. Je krijgt je apps nu in losse vensters.
Ook al zie je iets misschien eerst nog het hele scherm innemen, je kunt het nu kleiner maken als je wilt: pak de rechteronderhoek van het enster vast en sleep deze naar binnen toe, om het venster kleiner te maken.
Je kunt het ook juist groter maken door naar buiten te slepen.
En je kunt het venster verplaatsen door het aan de bovenkant vast te pakken en over je iPad te slepen.
Dit is allemaal hetzelfde als de Mac dus.
Ook krijg je de gekleurde bolletjes er bij, en kun je met het groene bolletje het venster weer in volledig scherm terugzetten.
Optie 3: Stage Manager
Tot slot is er Stage Manager.
Dit is een variant van de optie Apps in vensters, waarmee je de vensters in sets organiseert.
Dus je hebt bijvoorbeeld één set met Mail, Safari, en Notities.
En een andere set met Foto's, Muziek, en nog een keer Safari (maar een ander venster).
Zolang je voldoende ruimte aan de linkerkant van het scherm overlaat, zie je je sets daar staan.
Tik op zo'n groep om te wisselen, en al die vensters komen naar voren.
Welke optie moet je kiezen?
De grote vraag is natuurlijk: welke optie kun je het beste kiezen?
En zoals vaak… Daar is niet één antwoord op, want het hangt sterk af van wat jij zelf prettig vindt.
Wil je veel tegelijk kunnen zien, of juist erg gefocust bezig zijn? Heb je een grote iPad Pro, of zit je op een kleine iPad mini? Wil je een eenvoudig proces waarin je precies weet wat er gebeurt, of vind je een beetje complexiteit prima?
Het zijn dus echt persoonlijke keuzes.
Experimenteer gerust: het is uiteindelijk niets meer dan een simpele instelling die je op elk moment kunt aanpassen. Nu weet je in ieder geval waar je daarvoor moet zijn.
Meer leren
Tot zover even een korte introductie over dit onderwerp.
In de Apple Coach Academie hebben we een cursus die helemaal over dit onderwerp gaat.
Door daar lid te worden krijg je direct toegang tot alle cursussen.
Dat is niet alleen voor de iPad, maar ook voor de Mac en de iPhone.
En natuurlijk gaan die niet alleen over vensterbeheer, maar ook over basisonderwerpen als "Hoe gebruik ik mijn computer?" (apart voor de Mac en de iPhone en iPad) en "Hoe werkt Foto's?".
Of misschien wil je meer weten over geavanceerde thema's zoals digitale veiligheid en iCloud…
Het is er allemaal.
Kijk dus gerust eens rond om te zien of er wat voor je bij zit, en word lid van de Academie wanneer je wilt.
